teman sejati

Hye frenz....

Aku rasa semua orang pernah mempunyai pengalaman seperti aku...

Pengalaman mencari TEMAN SEJATI...

Mencari teman memang mudah...tapi untuk mencari yang sejati agak payah...macam-macam pengalaman dan kenangan yang mungkin kita kena tempuhi...Bagi aku,,dalam hidup ni ada 3 kategori persahabatan...

(1)   KENALAN = kenal-kenal macam tu aje dan tak tahu dia benar-benar ikhlas nak berkawan dengan kita            
ataupun tidak kan??

(2)  KAWAN = orang yang semakin rapat dengan kita tetapi belum tentu sentiasa ada bersama kita...

(3)  TEMAN SEJATI = orang yang sentiasa ada bersama kita samada susah ataupun senang...

Kenapa aku cakap macam tu??sebab...aku dah kenal dengan ramai orang...(lebih dari 1 kira ramailah kan??)
Tapi,,tak semua yang aku kenal,,sanggup bersusah senang, ketawa dan menangis bersama-sama dengan aku...Mungkin aku pun belum jadi yang terbaik untuk mereka...Tapi,,aku dah cuba dan akan terus cuba jadi yang terbaik untuk menjadi TEMAN yang baik untuk semua kawan2 aku...

Jadi,,kat bawah ni aku ada sikit info cara memilih TEMAN untuk kawan2 blog semua...Aku harap info ni dapat jadi rujukan untuk kawan2 semua dalam memilih teman...Pemilihan juga penting dalam hidup ni sebab teman juga adalah salah satu peranan yang harus dititik beratkan untuk membentuk siapa kita...Bukan nak memilih dalam berkawan,,cuma kita juga perlu sedikit berhati2 untuk memilih setiap orang yang kita kenal dan menjadikan mereka sebagai KENALAN, KAWAN ataupun TEMAN...=)

CIRI-CIRI TEMAN YANG BAIK

  • Teman yang sentiasa menasihati kita ke arah kebaikan dan menghindari kemungkaran...
  • Teman yang boleh memberi nasihat atau idea yang dapat menyejukkan hati kita...
  • Teman yang sentiasa ada ketika susah ataupun senang...(tak semestinya kena berkepit 24/7..kalau setakat text care kita  macam dia ada kat sisi kita pon dah memadai & buat ati kita tenang)
  • Menyokong usaha kita untuk berjaya selagi tak bertentangan dengan ajaran agama...
  • Setia dalam persahabatan..
  • Hormat privacy kita...
  • Teman yang 'tanpa syarat' dalam berkawan..Maksudnya tak kira lah siapa kita,,dia tetap ikhlas berkawan dengan kita tanpa mengharapkan sebarang balasan..
  • Teman yang boleh dipercayai...Kerana jika bukan pada teman,,pada siapa lagi kita nak mengadu kan??
  • Teman yang boleh mengkritik dan menegur jika kita silap supaya kita tak terus melakukan kesilapan...
CIRI-CIRI TEMAN YANG HARUS DIHINDARI

  • Teman yang memberikan pengaruh yang buruk...
  • Teman yang suka mengata belakang dan sentiasa iri hati dengan kelebihan yang kita ada...
  • Teman yang tidak setia dan ikhlas dalam persahabatan...(yang sentiasa cuba menjatuhkan kita)
  • Teman yang selalu mengeluh setiap kali kita meminta bantuan..
  • Teman yang suka berbangga diri,,riak dan bercakap besar...
  • Teman yang sentiasa mengambil kesempatan dalam kesempitan (sumpit je orang macam ni)

TEMAN TERBAIKKU

TEMAN TERBAIK SEUMUR HIDUPKU--MY FAMILY

Zura, Apex & Zatie

Awish ♥...Ayep & Alep


Ida Busuk =)

Jeff (my bff a.k.a my big bro)
Halim (My Ex-Bf yg sekarang dah jd bff + bisnes partner)

untuk semua "TEMAN SEJATI" aku...
Terima kasih korang dah jadi teman terbaik aku
SAYANG KORANG SEMUA...^_^

SUKA ? LIKE LERR , terima kasihh . :)

7 comments:

  1. terharu yer saya bile saya jugak tersenarai . tengs sayang :):) raye haji nnt kite jumpe okeyy :)

    ReplyDelete
  2. hehe..of coz la u t'senarai ok???ok lalinx...jmpe raya aji nnty...=)

    ReplyDelete
  3. poyo lah , raya aji pun sebok jer , celah mane nak jumpe yer , hurm . majok !

    ReplyDelete